Deze kruiser van de Eista werf is een knikspant met v-vormige bodem. Dit type is gebouwd van 3 mm staal. Het is een ruime kruiser die voor 5 personen een slaapplek kan bieden. In de kajuit aan bakboord is een dinette die kan worden omgebouwd tot 2-persoonsbed, en aan stuurboord een toilet en een kombuis. Uiteindelijk zijn er 90 exemplaren van de Arthur Nova gebouwd.
Specificaties van de MK1 :
Lengte: 9.30 mtr
Breedte: 3,10 mtr
Diepgang: 0,90 mtr
Doorvaarthoogte: –
Gewicht: – kg
Motor: Peugeot Diesel 4 Cyl 50/60 PK
Peugeot Diesel 6 Cyl 75/90 PK
Brandstoftank: 225 Liter
Watertank: 225 Liter
Gebouwd: 1963 – ….
Prijs 1963: 4 Cyl fl. 31,500,-
Prijs 1963: 6 Cyl fl. 34,000,-
bron: Frank Koorneef
Het casco bouwen
Het is bijzonder om te zien hoe bij een werf de productie verloopt. Bij de Eista werf zijn voor de bouw van een Arthur Nova kuiser, allereerst benodigde onderdelen als spanten, wrangen, schotten, motorfundering, huid en bodemvlakken, opbouw enz klaar gezet. Met behulp van mallen wordt deze in hun geheel met een loopkraan in serie vervaardigd. Aansluitend waar de schepen gebouwd zijn ligt de montagehal. Uiteindelijk wordt hier het casco in drie etappes in elkaar gezet. Waarbij telkens als een etappe voltooid is het op een volgende bouwstelling wordt geplaatst. Is daarna ook de derde etappe voltooid, dan wordt het nu complete casco op een afbouwwagen geplaatst en ten slotte naar de afbouwloods gereden.
De afbouw van het casco
De afbouw gebeurd in vier etappes, waarbij al naar gelang het werk gevorderd is de afbouwwagen een plaats verder gereden wordt. De laatste van de vier bewerkingen aan de eista kruiser is het schilderen. Buiten en binnen en het stofferen. Is dit gereed, dan wordt het nu geheel gereed zijnde motorjacht op zijn afbouwwagen verreden naar de parkeerplaats, waar deze op een stelling wordt geplaatst tot het moment van aflevering. De tijdsduur van alle bewerkingen zijn zo goed op elkaar afgesteld, dat het transport en het tijdsverlies tot het minimum zijn gereduceerd. Een bedrijf om trots aan bezoekers te tonen.
Voor de Arthur nova in productie werd genomen heeft de werf nog enige andere typen van motorkruisers gebouwd. Deze typen zijn de: Arthur, Valiant en de Cesam.
De Arthur heeft de volgende afmetingen:
7,78 mtr lengte
2,48 breedte
0,68 mtr diepgang
Aanboord is slaapgelegenheid voor vijf personen.
Motorisch beschikt deze boot over een Peugeot 4 cilinder dieselmotor van 50 PK of de 4 cilinder Solo benzine en/of petroleummotor van 29 PK.
De Valiant heeft de volgende afmetingen:
6,40 mtr lengte
2,48 mtr breedte
0,60 mtr diepgang
Aanboord is slaapgelegenheid voor 4-5 personen.
Motorisch beschikt deze boot over een 4 cilinder Peugeot dieselmotor van 30 PK of door een 2 cilinder Solo benzine en/of Petroleummotor van 14 PK
De Cesam heeft de volgende afmetingen:
5,20 mtr lengte
1,93 mtr breedte
0,35 mtr diepgang
Aanboord is slaapgelegenheid voor 2-3 personen.
De Cesam is een buitenboord motorkruisertje, voor de voortstuwing kan iedere buitenboordmotor met een vermogen van 5 PK of meer worden gebruikt.
De door de Eista werf gebouwde typen zijn eerlijke scheepjes zonder franje en overbodige luxe. Voor wat hun uiterlijk betreft: over smaak valt niet te twisten. De één zal de lijnen van de opbouw waarderen, de ander zal deze te modern vinden. Zoals u wellicht wel gemerkt hebt, kan je bij deze werf niet terecht voor een special ontwerp. De Eista werf bouwt alleen in serieproductie van standaardtypen.